top of page

איך מנביטים עדשים?

מזה אלפי שנים שהנבטה היא אחת משיטות הטיפול בקטניות יבשות לפני אכילתן. כשאנו מנביטים את הקטניה היבשה אנחנו מפרקים את המעטפת השומרת על הזרע שהתייבש, מכינים אותו לעיכול בגופנו, ומאפשרים לו לקיים "התמרה אנרגטית" כדי שתרומתו לנו תהיה אופטימלית.


ההתעוררות הזו לחיים בעזרת מים מתכתבת עם מודל הפאזות ברפואה הסינית, כאשר הקטניה ששייכת לפאזת המים שורה בהם עצמם ומקבלת את הדחיפה הדרושה כדי להעיר את הזרע מתרדמתו, לנבוט ולפרוץ כמו עץ מעלה.

על פי הרפואה הסינית, עונת האביב המשויכת לפאזת העץ היא העונה בה מומלץ לאכול יותר מזונות מונבטים ללא בישול, זאת כדי לשפר את תפקוד מערכת הכבד וכיס המרה בגופנו, ולהקנות לו דינמיקה של תנועה עם בוא האביב.


באותה הרוח, גם הרפואה הפרסית מייחסת לקטניות מונבטות את איכות הפריצה קדימה של העץ. ניתן לראות זאת גם באיראן של ימינו במהלך חג הנורוז (שהקדשתי לו פוסט נפרד כאן בבלוג ), המסמל את בוא האביב, כששולחנות החג מתקשטים בקערות זרעים מונבטים ושפע ירוק, סמל לברכה, ריפוי, שפע והצלחה.




איך מנביטים עדשים?

אני ממליץ לקנות קטניות יבשות (עדשים, שעועית, חומוס וכד') בחבילה אטומה, כך הסיכוי שהקטניות שקניתם יהיו שלמות, לא ישנות, ובאיכות טובה. זה ישפיע מאוד על הטעם בהמשך כל מתכון.


העדשים נחשבות לקטניה רכה יחסית, זמן הבישול שלהן קצר וכך גם זמן ההנבטה, זמן ההנבטה ישתנה בהתאם לעונה, כמות האור והלחות שיש באותו זמן. אם תרצו עדשים מונבטות תכננו זאת יומיים שלושה קודם, אפשר גם לשמור אותן במקרר למשך 4-5 ימים בקופסא אטומה לאחר ההנבטה.


העדשים משתלבות מעולה בסלטים, מרקים, קדירות ותבשילים, קציצות, כריכים ואפילו כקישוט לצלחת, כמה רעיונות תוכלו למצוא בתחתית הפוסט.

  1. מודדים 1/2 כוס עדשים שחורות או ירוקות ושופכים בזהירות על משטח נקי, בוררים אבנים קטנות או עדשים שאינן שלמות ומעבירים אותן לקערה גדולה מאוד, מכסים בהמון המון המון מים.

  2. מניחים על השיש למשך לילה או לפחות 8 שעות.

  3. מעבירים את העדשים למסננת ומניחים את המסננת מעל קערה. מכסים את העדשים בריבוע נייר סופג/ מגבת ומרטיבים אותה היטב במים. נותנים לעדשים לנוח על השיש למשך יממה או יותר, מדי פעם מרטיבים את העדשים ומכסים בנייר/המגבת עד שהן יחלו להוציא שוונצים כמו בתמונה, כשהשוונצים יצאו כמו סימן שהעדשים מוכנות לאכילה!



מה עושים עם עדשים מונבטות?


רעיונות למתכונים עם עדשים מונבטות:


*מוסיפים עדשים לסלט קצוץ עם בצל סגול, מלפפון, תפוח ירוק, מיצלימון, שמן זית ומלח.




*‏תוספת חלבון- מאדים בצל קצוץ, מוסיפים לו עדשים ומתבלים במלח, פלפל ומעט כמון, מסירים מהאש וכשמתקרר מוסיפים פטרוזיליה ומיצלימון טרי, מגישים עם טחינה ליד.


*‏מכינים ממרח עדשים-טוחנים את העדשים במעבד מזון עם שמן זית, מיצלימון, כוסברה וטיפונת שום חי. (יישמר במקרר 4-5 ימים)


*‏מכינים עדסי- נזיד עדשים ובשר


*‏מכינים אשרשתה- מרק קטניות ואטריות פרסי



*‏מכינים קארי ריחני- תבשיל ירקות בקארי ואורז בסמטי





בכל שאלה או התייעצות אני כאן תמיד :), לבריאות ובתיאבון!


אהבתם? זה הזמן לסמן לב אדום ואוהב כאן למטה ולשתף חברים!

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page