top of page

חמין קטניות לחיזוק הכליות


החורף מסרב לבוא, זה אולי מוזר אבל אני יכול להבין אותו. כל ההתחממות הגלובלית הזו שכולם מדברים עליה קורה גם כאן, בגבעתיים. בראשי אני מדמיין את הסוודרים העבים שנסרגו, הכפפות הצבעוניות וצעיפי הצמר יושבים להם במעמקי הארון, במאורה אפלה, פותרים תשבצים ומשחקים טאקי, מחכים לרגע בו יופיע אור קטן מקצה המנהרה ויד תושט אליהם, כי קר שם בחוץ, ומישהו צריך אותם.

אז אם החורף לא הגיע באמת, החלטתי שלפחות אנצל את הסופ"ש הקרוב ואעשה בכאילו, בתחזית אמרו שיהיה קצת סגריר, אז נכנסתי למטבח כדי להכין את אחד המאכלים שלא צריך לומר הרבה כדי לדעת שעכשיו חורף ושבת בחוץ- החמין.

המאכל הזה, שחלקנו גדלנו עליו בבית, נוצר בכל כך הרבה גרסאות בעדות ותרבויות שונות, כשלכולן משותף השימוש בקטניות, דגנים ומרכיב שומני כזה או אחר, שגורם לך לגלגל עיניים ולרצות לישון כבר אחרי הצלחת הראשונה.

את המתכון הזה המצאתי די בעצמי, ואני אוהב אותו בעיקר בגלל שהוא לא דורש הכנות רבות מדי, פרט לקטניות שמשרים לילה לפני וגם הן בקערה אחת גדולה עם הרבה מים למשך לילה על השיש. את הכל שמים בקדירה, מרתיחים ושאר הקסם כבר מתרחש בתוך התנור או על הפלטה של שבת. עד ליום שאחרי.

החמין הזה עשיר בקטניות, שלפי הרפואה הסינית נחשבות למחזקות כליות. לכליות ערך רב בגלל הפוטנציאל האנרגטי הטמון בהן, מעין "כור אטומי" של אנרגיה דחוסה שמנוצל במהלך חיינו. הכליות משתייכות לפאזת המים והקטניות (בעיקר השחורות אך לא רק) מייצגות אותה, לא רק בגלל שרובן בצורת כליה, גם בגלל אותו פוטנציאל נביטה מטורף שיש בכל קטניה שכזו.

שעועית האזוקי שנמצאת כאן מחליפה את השעועית הלבנה, האזוקי קלה לעיכול, עשירה בנוגדי חימצון ומתייחדת בכך שהיא לא "מעמיסה" על הבטן כמו השעועית הלבנה או השחורה. ביפן וסין עושים לה הרבה כבוד במגוון מתכונים, ממנות עיקריות, דרך סלטים ועד קינוחים. בדרך כלל לפני השימוש בה יש לבשל אותה במים רותחים על מנת להוציא את המרירות הקלה שיש בה. אני אוהב אותה גם בלי התהליך הזה.

אם תרצו אפשר להוסיף לחמין גם מח עצם בקר, מה שיעשיר את הטעם בקדירה ויתן לה שמנוניות מיוחדת בגלל הג'לטין והקולגן שמצויים בו, אה וכן- מח העצם גם הוא קשור לכליות לפי הרפואה הסינית ומחזק אותן בגלל היותו עשיר בשומן, במינרלים וחלבונים. הוא יכול לשמש כתוספת מתאימה למרק בבישול ארוך לכל מי שסובל מחולשה, אנמיה ורוצה לחזק את גופו ואת מערכת החיסון שלו. אני מפשיר בכל פעם את מספר העצמות שאני צריך בלבד ובדרך כלל מוסיף אותן בתחילת הבישול כדי להשיג את מירב הטעם.

לבישול אני משתמש בקדירת חרס שתתאים לבישול גם על הכיריים וגם בתנור, ממליץ על זה בחום. שווה.

אחרי הבישול הראשוני אני מבשל את החמין עצמו על פלטה למשך לילה שלם (בערך 12 שעות) ובודק נוזלים לפחות פעם אחת, גם למי שמשתמש בתנור מומלץ לבדוק את הנוזלים במהלך האפיה.


לגבי מלח- עדיף לשים פחות ממה שצריך ולזכור שהנוזלים עוד יצטמצמו ואז לבדוק שוב מליחות ולתקן תיבול לקראת סוף הבישול.

מה צריכים?

1/4 כוס עדשים שחורות אחרי השריה של לילה לפני

1/4 כוס שעועית בובס (הגדולה) אחרי השריה של לילה לפני

1/4 כוס שעועית אזוקי אחרי השריה של לילה לפני

1/4 כוס עדשים כתומות שטופות היטב

1/4 כוס חיטה מלאה אורגנית שטופה היטב

2 לימון פרסי שחור (ליים מיובש שאפשר להשיג בחנויות התבלינים)

1 בצל לבן שלם

5 שיני שום קלופות, שלמות

1 גזר קלוף, חתוך לקוביות גדולות

1 שורש פטרוזיליה קלוף, חתוך לקוביות גדולות

1 תפו"א קטן

2 עלי דפנה

2 עצמות בקר עם מח עצם

פפריקה מתוקה

פלפל שחור טרי גרוס

טיפ טיפה של אגוז מוסקט מגורר

כורכום

חצי כפית של זרעי כמון טחונים

חצי כפית של זרעי כוסברה טחונים

*מי שאוהב חריף יכול להוסיף פלפל צ'ילי אדום מיובש לפני הטעם.

לפני שמגיעים המים

איך מכינים?

  1. מכניסים את כל החומרים לתוך הקדירה ומכסים במים עד 3/4 מגובה הקדירה.

  2. מרתיחים על הכיריים ואז מעבירים לתנור לעוד 4 שעות בחום 150 מעלות. במהלך האפיה יש לבדוק נוזלים לפחות פעם אחת ואז צריך מוסיפים כוס מים רותחים.

  3. במידה והבישול על פלטה, יש לבדוק במשך הלילה נוזלים לפחות פעם אחת ולהוסיף בהתאם.

  4. עכשיו כל מה שנותר זה לחכות שהקסם יקרה מעצמו, להתענג על הריח שבינתיים מתפשט ברחבי הבית, ולהזמין את מי שרק אפשר להנות מצלחת מנחמת שעושה נעים בלב ובבטן.

בתיאבון!


אהבתם? זה הזמן לסמן לב אדום ואוהב כאן למטה ולשתף חברים!

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page