top of page

שדות חובזה לנצח- פסטו חובזה

הגשמים החזקים שירדו בימים האחרונים הצמיחו מרבדים ירוקים של חוביזות קרוב לבית שלנו, כאלה שאני לא מצליח להתעלם מהם. לכאורה הייתם יכולים לחשוב שזה סתם עוד צמח בר, משעמם ולא חשוב. אבל (!) אחרי התנסות אחת שמחה וטובה שתהיה לכם איתו אתם תראו אותו באור אחר, ולא תבינו איך הוא מצוי בשפע, בכל מקום ובחינם.

אז אחר צהריים חורפי אחד, אחרי הגן, אני והקטנות שלי נעלנו מגפיים, אחזנו שקיות ויצאנו לקטוף חוביזות. מצאנו עלי ענק טריים ובשרניים, תענוג.

החוביזה (חלמית גדולה) צומחת בארץ בעיקר בחורף ובאביב, עשירה בחלבון, ברזל ובטא קרוטן. אפשר למצוא אותה בצידי הדרכים ובשדות, וחשוב לשים לב שמלקטים עלים גבוהים בשטחים פתוחים, לא כאלה שספגו עשן ופיח, או ביקורים של כלבים שקנאים לשטחם.

ברפואה הסינית נחשבת החוביזה לצמח מלחלח ומחזק דם לכן היא מעולה למצבי יובש בריריות הגוף (עצירות, יובש בפה ובעור) ולמצבי אנמיה. שמה מגיע מהמילה לחם (חובז) בערבית משום שפירותיה המיובשים שימשו את ערביי ארץ ישראל להכנת קמח ללחם, המטבח הערבי עושה לה הרבה כבוד בממולאים, סלטים, מאפים ומרקים. לאור היותה צמח המכיל ריר מחטא (ריר מטפל בריריות ) היא נחשבת ברפואה המסורתית של ערביי הארץ ליעילה לטיפול במצבי שיעול, הפרעות בדרכי הנשימה והפרעות המערכת השתן, גם במחלות עור.


את הפסטו הזה תוכלו לשלב באינסוף מנות, כממרח על לחם עם טיפה'לה שמן זית, כתבלין שמקפיץ את הטעם במנות של אטריות, ליד או בתוך תבשילים ובאפיה של דגים או בשר, תנו לחוש הטעם להוביל אתכם.

אם אתם פחות בקטע של חוביזה אתם עדיין חברים וזה בסדר, אפשר להחליף אותה בכל עשב ירוק שבא ליד (כמו בזיליקום, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר) כל עוד הוא טרי וכל עוד זוכרים שהוא משפיע על הטעם, אז שימו לב לכמויות.

גם בגזרת האגוזים תרגישו חופשי לשחק, חוץ ממה ששמתי כאן תוכלו לשלב גם אגוזי ברזיל, מקדמיה, אגוזי מלך, פקאן, זרעי חמני וזרעי דלעת. כולם זרעים או אגוזים המכילים כמות מזוימת של שמן שישפיע על הטעם.

אמיצי הפלפל החריף יכולים לשלב גם פלפל ירוק בפסטו, כל עוד אתם לוקחים על זה אחריות.

זה כל מה שתצטרכו:


מה צריכים ?

צרור עלי חוביזה טריים

צרור עלי בזיליקום

צרור עלי פטרוזיליה

2 כפות צנוברים לא קלויים

רבע כוס אגוזי קשיו לא קלויים

רבע כוס אגוזי לוז לא קלויים

רבע כוס שקדים לא קלויים

4 שיני שום

חצי כוס שמן זית איכותי (טוב.. אולי 3/4 כוס, תלוי במה שיקרה בבלנדר בהמשך)

מלח ים אטלנטי

פלפל שחור גרוס

רבע פלפל ירוק חריף (לא חובה)

איך מכינים?

  1. מכניסים לבלנדר את כל העלים הירוקים, שיני השום, האגוזים והזרעים וחצי כוס שמן זית יחד עם הפלפל השחור וטיפה'לה מלח, טוחנים בפולסים עד שמקבלים משחה אחידה. אם צריך מוסיפים במהלך הטחינה עוד שמן זית ובסוף טועמים ומוסיפים מלח אם צריך.

  2. מכניסים לצנצנת נקיה ומעוקרת ושומרים במקרר.

  3. בכל פעם שלוקחים להשתמש בכף נקיה בלבד.

כמו שכתבתי, את הפסטו תוכלו לשלב באינסוף מנות, כממרח על לחם עם טיפה'לה שמן זית, כתבלין שמקפיץ את הטעם במנות של אטריות, ליד או בתוך תבשילים ובאפיה של גבינות, דגים או בשר.

בתיאבון!


אהבתם? זה הזמן לסמן לב אדום ואוהב כאן למטה ולשתף חברים!

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page