top of page

גורמה סבזי (חורשט סבזי)- קוים לדמותו

נאמר עליו שהוא תבשיל הדגל של המטבח הפרסי, כולם מסתקרנים מהטעמים המיוחדים שלו, מהחמצמצות העדינה ומחומרי הגלם הנפלאים שבו, שינחמו כל בטן מקרקרת ויחממו את הלב. אז מה יש בו?


שם התבשיל גורמה סבזי Ghormeh Sabzi قورمه‌ سبزی מורכב מהמילים Ghormeh שמשמעותו "מטוגן", ו- Sabzi שמשמעותו "ירוק" או "עשבים".


חורשט סבזי

מקור המילה Ghormeh (מטוגן) הוא מהמילה הטורקית qawirma שמשמעותה הוא – משהו מטוגן. מילה זו אומצה ע"י שפות כמו פרסית, ערבית ואורדו. בטורקית מודרנית qawirma הפכה ל- kavurma והיא כנראה שורש השמות למנות שמשמעותן "תבשיל" במטבחים אחרים כמו הקורמה (KORMA) במטבח ההודי, תבשילי ה-qovurma באזרבייג'ן ותבשיל הגורמה סבזי במטבח הפרסי (אגב, גם באזרבייג'ן ישנו תבשיל המכיל עשבים ירוקים בשם sabzi qovurma), יש פרסים שקוראים לו חורשט סבזי, חורשט כשם גנרי לתבשיל ,סבזי בגלל העשבים.


עשבי התיבול של חורשט (סבזי)

כמו בעוד הרבה מנות במטבח הפרסי, המרכיב העיקרי בחורשט סבזי הם העשבים הירוקים הקצוצים שבו- פטרוזיליה, כרישה, בצל ירוק, כוסברה, שמיר, עלי סלרי ועלי חילבה (גרגרנית יוונית) מיובשים הקרויים שמבלילה (shambelileh) .יש מי שנוהגים להוסיף את העשבים לתבשיל אחרי טיגון ויש שלא, בתחילת הבישול או לקראת סופו.


עלי חילבה מיובשים (שמבלילה)

מרכיב נוסף בחורשט הוא שעועית, זו יכולה להיות שעועית מנומרת, שעועית לוביה (שנקראת בפרסית צ'ץ בולבולי- בתרגום לעברית- "עין הציפור" בגלל העין השחורה שבמרכזה) או שעועית אדומה, תלוי היכן באיראן מכינים את התבשיל. אחרי השריה במים למשך לילה ובישול עד ריכוך היא מצטרפת לתבשיל ומקנה לו סמיכות טעימה.


ויש את הלימון הפרסי השחור (limo omani או noomi basra) שהוא בעצם ליים מיובש, שתורם לתבשיל טעם עמוק.

בחורשט סבזי יש בדרך כלל גם בשר בקר מתובל בכורכום ופלפל שחור. מבושל ארוכות עד ריכוך. יש מי שמוסיפים לתבשיל מיץ לימון טרי לקראת סוף הבישול, מה שנותן לו חמיצות מרעננת.


לימון פרסי מיובש- שחור ולבן

את החורשט מגישים בד"כ לצד אורז לבן, ותפוחי אדמה פריכים שהשחימו בתחתית הסיר, מה קוראים אותם תהדיג ("תחתית הסיר" בפרסית), הפריכות המשוגעת היא תוצאה של בישול ארוך של האורז באדים של שמן ומים. התהדיג הוא הדבר עליו כולם חולמים עוד לפני שסיר האורז ירד מהכיריים, כשרק הריח נישא באויר, ובשבילו שווה לבוא ממרחקים.



את המתכון המלא לחורשט שלי תוכלו למצוא כאן, ואת המתכון לאורז פרסי עם תחתית פריכה תמצאו ממש כאן ,

מוזמנים להתאהב! בתיאבון :)


אהבתם? זה הזמן לסמן לב אדום ואוהב כאן למטה ולשתף חברים!

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page