top of page

הנמלים של סבא מנשה- זרעי בּלנגוּ לטיפול טבעי בשיעול וליחה

אז החורף בבית הגיע גם אליי, וכבר שבועיים לפחות שמלווה אותי שיעול טורדני עם ליחה, כזה שצץ לו מדי פעם, ומציק לי ביום או בלילה, אז נוסף לדיקור, נזכרתי בקסם מהבית של סבא מנשה וסבתא מנסורה שנקרא זרעי בלנגו ויצאתי לחפש אותם בחנויות התבלינים כי זכרתי שהוא יכול לעזור במצב שכזה. ואלה מצאתי, וואלה עזר! קראנו להם "נמלים". כשהיינו באים לבקר את סבא וסבתא בקיץ סבא מנשה היה ניגש למטבח וחוזר עם חיוך זוהר, קנקן מים קרים מתוקים וגרגירים שחורים קטנים מסתובבים בתוכם. אלו היו הנמלים של סבא שידועים בשם בּלנגוּ (Balangu) ונשבע לכם שבזמן שאני כותב את השורות האלו כאן הפה והלב שלי נזכרים בטעם המרווה של המשקה המתוק ההוא, ומתגעגע לחיוך של סבא שהיה בא איתו קומפלט. זרעי הבּלנגוּ הם צמח מרפא נהדר שמוכר ברפואה הפרסית המסורתית כיעיל לטיפול במצבים של חום וליחה בריאות. כאלה המאופיינים בשיעול נבחני, יבש או ליחתי, קוצר נשימה, דלקת ריאות, דלקת גרון, אבצסים בדרכי הנשימה וליחה קשה לכיוח. יש להם גם אפקט המסייע לטיפול בדלקות בדרכי השתן. הקסם שלהם טמון במרקם הג'לי שנוצר במגע עם מים חמים, ועוזר מאוד בהרגעת השיעול וניקוי הליחה. די דומה לזרעי חבושים שכתבתי עליהם כאן. הבּלנגוּ נקראים בעברית "מניפנית מלכותית" ושמם הבוטני הוא Lallemantia royleana (זהו אחד משני זנים של הזרע) . בפרסית הם נקראים Balangu Shirazi והם נפוצים לא רק באיראן, אלא גם בסין, הודו, אפגניסטן, ומדינות נוספות במרכז, דרום מערב אסיה ואירופה.

יש מי שנוטים לבלבל בין זרעי הבלנגו לבין זרעי הצ'יה (chia seeds) שלהם אקדיש פוסט בנפרד. צורתם והמעטפת הרירית שלהם מזכירים את אחד את השני. אבל אין להם באמת קשר, מדובר בשני זרעים שונים בתכלית. אז איפה משיגים ואיך משתמשים? אני שמתי ידי עליהם בתבליני "נעמה" שבשוק התקווה בתל אביב, אבל תוכלו למצוא אותם גם בחנויות התבלינים של שוק לוינסקי בדרום תל אביב או בחנויות תבלינים שמבינות עניין.


מה עושים עם זרעי בלנגו? חולטים כפית זרעים בכוס מים רותחים עם כמה קוביות נבט, בוחשים היטב, וכעבור חצי שעה מסננים ושותים. 3-4 פעמים ביום בהתאם למצב והקסם קורה.

בקיץ אפשר להכין מזרעי הבלנגו משקה מרענן עם מי קרח וכמה קוביות של סוכר נבט Nabat (סוכר שקוף שמגיע בקוביות, גם אותו אפשר למצוא בחנויות התבלינים), מוסיפים כף זרעים לקנקן, מגישים לשולחן ואם מישהו שואל מה יש שם, חייכו חיוך רחב ותגידו לו שאלה הנמלים של סבא מנשה.

אהבתם? זה הזמן לסמן לב אדום ואוהב כאן למטה ולשתף חברים!

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page