top of page

פּוֹלוֹ שֶבִיד בָּרַלַה- אורז פרסי עם פול ירוק ושמיר

אם יש חג שעושה לי שמח בלב זה חג הפסח, ולא, לא בגלל המצות. הצבע הירוק העז של המתכון הזה לוקח אותי הישר אל הימים שלפני חג האביב, בהם ידיים קטנות של נכדי המשפחה מקלפות מעל שולחן הומה תרמילי פול ירוק ומגלגלות צחוק מתפרץ, ממש כמו של העונה שבפתח. תרמילי הפול האלו ישמשו מאוחר יותר להכנת האורז המסורתי של החג- פּוֹלוֹ שֶבִיד בָּרַלַה.


את הפולים הירוקים אני זוכר עוד כילד, זכרון של אחד מהחורפים בהם זרעתי ערוגה בחצר האחורית של הבית, שפרחה וגדלה יפה עם פרחים לבנים שחורים מהממים ותרמילים שהתחבאו בין העלים. פלא של ממש.


לפרסים, כמו לסינים, משמעות רבה לצבע הירוק, ראש השנה הפרסי (נוֹרוּז) נחוג באירן עד היום לציון היום הראשון של האביב המסמן את תחילת ההתחדשות, הפריצה קדימה אל שנה חדשה, אל הקיץ, לאחר חודשי קור ארוכים. בחג זה יוגשו לשולחן מטעמים רבים שהמשותף לכולם הוא האביב שבפתח, עוד על חג הנורוז תוכלו לקרוא בהרחבה כאן.


על פי הרפואה הסינית הצבע הירוק משתייך לפאזת העץ ,המסמלת את בוא האביב, ומי אם לא הפול הירוק, כקטניה בשרנית וטעימה יכול לסמל את העונה הזו עם הרבה בצל ירוק ושמיר שנחים איתו בסיר. הפול נחשב לקטניה מחזקת כליות וכבד ואפשר למצוא אותו גם במטבח הסיצ'ואני בסין, שם טוחנים אותו יחד עם פולי סויה ופלפלים חריפים לממרח שנקרא Doubanjiang ומשמש כתבלין להכנת מאכלי טופו ואטריות.


את הפול תמצאו כאן בשווקים לתקופה קצרה בימים שסביב חג הפסח. תרמילים ירוקים שרק מחכים לידיים אוהבות שימוללו אותם, ויתנו להם את הכבוד הראוי להם. אם אין בנמצא תוכלו להחליפם בפולים קפואים.


מה צריכים? (ל-4 מנות)

2 כוסות אורז שטוף היטב (עד שהמים היורדים ממנו צלולים) מסונן

2 תפוחי אדמה קטנים

רבע כוס שמן זרעי ענבים

3/4 כוס מים פושרים

חצי כפית כורכום

קורט פלפל שחור

כפית זרעי כוסברה טחונים

6 זנבות בצל ירוק

2 כוסות פול ירוק ללא התרמיל ( *עדיף פול טרי אבל אפשר גם קפוא, כדי לקלף את הפולים מהתרמיל חוצים לשניים ולוחצים אותו החוצה. אם הפול קפוא שמים אותו בקערה עם מים רותחים, ממתינים 10 דקות ואז תוכלו ללחוץ אותם בקלות החוצה)


איך מכינים?


  1. ממלאים סיר גדול עד חצי גובהו במים ומביאים לרתיחה. כשרותח מוסיפים 2 כפות מלח ומוסיפים את האורז. מערבבים היטב ובוחשים ללא הפסקה על אש גבוהה כ-5-8 דקות עד שהאורז מתרכך טיפה ( אל דנטה), מוציאים למסננת ושוטפים במים, מניחים בצד.

  2. מנקים היטב 2 חבילות שמיר מגבעולים ועשבים שוטים, וקוצצים דק יחד עם הבצל הירוק.חוצים את גרגרי הפול לאורכם, וקולפים מהם את הקליפה החיצונית (קליפת הקטניה עצמה), שוטפים היטב.

  3. מערבבים היטב במסננת את האורז עם השמיר, הבצל הירוק, הפול, כפית שמן,זרעי הכוסברה וקורט פלפל שחור.

  4. לסיר הריק (בו הרתחנו את האורז) שופכים את המים והשמן ביחד (בזהירות שלא יקפוץ! קודם מים ואז שמן!) ואת הכורכום. מחכים שירתח ושופכים 3/4 מהנוזל חזרה לכוס.

  5. קולפים את תפוחי האדמה, ופורסים לפרוסות בגובה 1 ס"מ, ומניחים בזהירות בתחתית הסיר .

  6. על תפוחי האדמה מניחים את האורז הירוק, לא מהדקים, רק מחוררים עם ידית של כף כדי ליצור ארובות קטנות בתוך האורז.

  7. מבשלים את האורז על אש גבוהה למשך 10 דקות עם מכסה (אל חשש), ואז מפזרים בעדינות מעל האורז את המים והשמן.

  8. מעבירים את הסיר ללהבה הכי קטנה שיש, מכסים את מכסה הסיר במגבת ומבשלים כשעה עד שעה וחצי על להבה נמוכה.

  9. מכבים את האש והופכים על מגש גדול. קוראים לכל מי שבסביבה שיבוא למסיבה, בתיאבון :)




אהבתם? זה הזמן לסמן לב אדום ואוהב כאן למטה ולשתף חברים!

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page