top of page

תבשיל ירקות בקארי על אורז בסמטי


כשאני שומע את המילה הודו אני מדמיין מניפה של צבעים עזים, ריחות רחוקים בגווני חום צהוב ואדום, סרטים עם בחורים מאוהבים ובחורות ביישניות, והרבה רכבות שלא נגמרות, כאלה בהם לכולם יש מקום, בכל מקום, בתוך הקרון, מעליו ואפילו לצידיו.

אז החלטתי לעלות על רכבת אקספרס מגבעתיים לבומביי, פתחתי את ארון התבלינים והוצאתי למגש גדול הרבה תבלינים שיתאימו לצבעוניות של סיפור האהבה הזה.

אם עדיין לא התנסיתם בחלב קוקוס במטבח, המנה הזו היא מנה נהדרת להתחיל איתה את ההיכרות איתו. הרבה אנשים שלא מכירים אותו חוששים (באופן טבעי) להשתמש בו, הסמיכות הממכרת שלו יכולה לקבל לתוכה כל כך הרבה תבלינים ולייצר מרקמים נהדרים ונעימים, שחבל לפספס אותו.

בחנויות ובמרכולים תוכלו למצוא נוזל קוקוס או קרם קוקוס, ההבדל ביניהם הוא במרקם ובאחוזי השומן, קרם הקוקוס יכול להגיע עד בערך 20% שומן, כאן השתמשתי בחלב קוקוס שמכיל 10% שומן.

בתבשיל מסוג שכזה אני מעדיף לא לעשות בלגן בסיר ולהשתמש בהרבה ירקות, גם ככה שפע התבלינים יוצר כאן מניפה רחבה של טעמים, שעוד תורגש באורז (יופי עכשיו יש לי ריר בפה).

אח הדברים היפים במנה הזו הוא שיש בצלחת הכל, גם שומנים (שמן וחלב קוקוס), גם חלבונים (עדשים) וגם פחמימות (תפוחי אדמה). שילוב נהדר שעושה נעים בבטן.

קארי הוא שם כולל לכמה סוגים של תערובות, שהמשותף לכולן הוא העושר בצבע ובטעם, ובשלל תבלינים שנחשבים למחממים. כאן בחרתי להשתמש בחלק מהתבלינים כאבקה, חלק טחנתי ידנית בעלי ומכתש בבית (מטעמי נוחות לגמרי) וחלק בraw כמו קליפת הקינמון, שורש הגלנגל והפלפל החריף, שאפשר להוציא אותם מהסיר בסוף הבישול אם רוצים.

את כל הטוב הזה כדאי לכם להניח לצד או מעל מנה של אורז בסמטי, אני מבשל אותו בסיר עם ציפוי טפלון על טיפה שמן זית, מכסה במים עד לגובה האורז בסיר ועוד קצת, כשרותח מנמיך ומבשל על אש קטנה עד שהנוזלים מסתיימים והאורז רך. כאן קישטתי אותו בצלחת עם גרגרי שומשום שחור שקליתי קלות במחבת.

אז, שנתחיל?

מה צריכים ? (מנה ל-4 אנשים)

1 בצל לבן גדול, חתוך לרצועות דקות

4 שיני שום מגוררות

1 כפית ג'ינג'ר מגורר

2 תפוחי אדמה בינוניים חתוכים לקוביות של 1 ס"מ

1 עגבניה מגוררת

6 פטריות שמפיניון פרוסות לפרוסות עבות (אפשר גם פורטבלו)

פחית חלב קוקוס (400 מ"ל, 10% שומן)

1/4 כוס עדשים שחורות

שמן קוקוס

חופן עלי כוסברה טריים, קצוצים

חופן עלי בזיליקום טריים, קצוצים

מלח


לתערובת התבלינים:

אבקת קארי

כורכום

פלפל שחור גרוס

1 כוכב אניס

1 מקל קינמון

1 פרוסת שורש גלנגל

שבבי פפריקה מתוקה

כמון (אבקה)

פלפל אדום חריף (לפי הטעם, לא חובה)

2 יח' ציפורן- טחונה

3 גרעיני הל- טחונים

כפית גרגרי כוסברה טחונים

איך מכינים?

  1. שוטפים היטב את העדשים, מכניסים לסיר קטן ומוסיפים 2 כוסות מים, מביאים לרתיחה ומבשלים עד ריכוך, לשים לב שהמים לא נגמרים בסיר תוך כדי בישול, אם צריך מוסיפים עוד טיפה. כשהעדשים רכות מורידים מהאש, מסננים ומניחים בצד.

  2. בסיר רחב, על אש גבוהה, מטגנים בכפית שמן קוקוס את רצועות הבצל עד להשחמה.

  3. מוסיפים את קוביות תפוחי האדמה ותערובת התבלינים, משתגעים מהריח שמתחיל באוויר ומטגנים לעוד 3 דקות.

  4. מוסיפים את העגבניות, העדשים, השום והג'ינגר, הפטריות, נוזל הקוקוס ומלח לפי הטעם (לא כדאי להגזים עם המלח כי הנוזל עוד יצטמצם, מקסימום תוסיפו בסוף). בוחשים היטב ומוסיפים כוס מים, מביאים לרתיחה.

  5. כשרותח מנמיכים את האש ומבשלים עוד כחצי שעה- 40 דקות עד לריכוך מוחלט של תפוחי האדמה, כשהתבשיל מקבל מרקם קרמי וסמיך.

  6. מוסיפים את עלי הכוסברה והבזיליקום, מתקנים תיבול עם מלח אם צריך ומגישים לצד אורז בסמטי לבן.

בתיאבון!

אהבתם? זה הזמן לסמן לב אדום ואוהב כאן למטה ולשתף חברים!


פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page